Kisah Seorang Penjual Aiskrim..

7 komen mengomen




Bismillah, walhamdulillah, wassolatuwassalamuala rasulillah..
Pertama-tamanya ana mengucapkan syukur kehadrat Allah kerana masih mengurniakan ana nyawa dan ruang untuk bertaubat kepadanya.

Masih dibangkitkan dari alam kiamat kecil (tidur) sebentar tadi, setelah kepenatan seharian bekerja di Pissta Computer.

Ana teringin untuk menulis tentang seorang penjual asikrim yang berasal daripada Pakistan tak silap ana.

Asikrim, aiskrim, asikrim.. Kenapa ana pilih tajuk asikrim? Sebab..
Ramai org suka aiskrim.. sebab tu ada penjual asikrim.. ye tak? Kalau xde orang nak beli mestilah xde orang nak jual..

Semalam, selepas solat asar di surau, ana dan Abg Hafiz (boss pissta computer) bertanyakan penjual tersebut tentang bagaimana pendapatan sehariannya menjual aiskrim di sekitar Kajang.

Alhamdulillah, katanya hampir atau melebihi RM100 sehari.

Ana sebenarnya lebih bangga dengan beliau berbanding orang2 yang berjawatan tinggi atau yang bekerja dalam penghawa dingin tetapi mencari harta yang tidak halal untuk keluarga.

Walaupun beliau bekerja sebagai seorang penjual aiskrim yang kelihatan low class, tetapi pendapatannya hampir menyamai pendapatan org yang bekerja highclass.. Yang paling penting pekerjaan yang dilakukannya halal. Solat tepat pada waktunya dan ditempat yang sepatutnya (surau@masjid) secara berjamaah. Itu yang paling ana banggakan dan sedikit cemburu kerana beliau selalu dapat solat berjamaah disurau, berbanding ana yang kadang2 terlepas untuk sama2 berjemaah..

Abg Hafiz dan ana ada juga rasa ingin menjadi penjual aiskrim, yela.. Kadang2 kalau boring, boleh jalan2 bawak motor, sambil2 tu dapat income, ye tak? (hehe) Kalau rasa nak makan aiskrim bleh amek jer kat belakang motor. (ahaha, slurpp.. sedarnyer.. fuhh.. aiscream coklet, strawberry, vanilla.. dimakan waktu tengahari, cukup mengiurkan.. hihi)

Apa yang mengejutkan ana dan Abg Hafiz ialah dia memberitahu, awak orang melayu bagus la kerja ni, boleh dapat RM300 sehari.. (wahh!! Rm300, banyak gak tuh, nak join?, tapi apsal dia xdapat?)

Sedikit menyedihkan, apabila dia selalu diganggu oleh makhluk2 yang tidak berperikemanusiaan, menggunakan kuasa dan namanya untuk kepentingan diri.

Memandangkan dia seorang imigran, atau pekerja asing, beliau selalu diganggu oleh pak polisi dong.. Dia kata kerap kali diminta duit oleh mereka, kadang RM20, RM50 dan begitulah kebiasaannya. Dan yang paling baik hanya sekadar makan aiskrim.. (paling baik makan aiskrim.. halal ke tak? kalau paling baik makan aiskrim, bayar takpe la jugak.. ini tak.. ish3..)

Tetapi itulah realiti yang berlaku di negara kita, 1Malaysia. Bermakna untuk orang Malaysia sahaja. Orang luar "get Out"... Itulah apabila tidak mengamalkan ISlam..

Dia pun kata, ala.. itu polis semua negara pun jahat.. (haha.. terkedu ambe..) Seolah2 sudah biasa dengan perkara ini. Bayangkan, nak cari duit dengan cara yang halal pun di ganggu.. Tak patut betul..

Apa respon ketua Polis negara? Ana pun tak tahulah, dia tau atau buat2 tak tau pasal benda nih.. Apapun aa doakan semoga beliau sihat sejahtera sentiasa. Ingatlah DOa orang yang Dizalimi cepat Dmaqbulkan Allah. (sape2 yang nak mintak doa untuk dapat cemerlang dalam Exam, bleh la cari orang2 ni.. hehe)

InsyaAllah, ana akan usahakan agar perkara ini dapat diselesaikan.. Jangan biarkan kemungkaran berleluasa dilakukan oleh pihak berkuasa, nanti diorang akan gila kuasa..

Sepekara lagi, realiti apabila harta yang diberikan kepada anak2 tidak halal. Maka akan lahrlah insan2 yang rosak akhlaknya. Ini pengalaman ana sendiri semasa di sekolah dulu. Memang sudah tradisi disini, pantang apabila ada mana2 pelajar yang mencuri. Makan akan habis dikerja serta dikendurikan oleh warga asrama.

ana, taknak la cerita bab tu, nanti korang ngat kes buli la pulak. Cuma ana nak bagitau.. Jumlah yang dicuri itu hampir mencecah ribu ringgit.. (sikit je kan.. berbanding orang yang rompak harta negara, berbilion2..ye tak?)

Persoalannya sekarang, apabila diselidiki latar belakang pelajar tersebut, memang ada kes2 seperti itu sebelum ini di sekolah lama dia. Kami selidiki lagi, mengapa dan apa punca dia mencuri? Adakah bapanya menganggur, adakah tidak cukup duit? adakah sudah menjadi hobi beliau mencuri? Jawapannya sudah menjadi hobinya mencuri.. tetapi Tidak dapat dipastikan bilakah hobi itu muncul. Akan tetapi jawapan yang paling tepat mungkin kerana pekerjaan ayahnya sebagai seorang Ef Ar You..

Ana rasa, mungkin ramai yang setuju dengan pendapat ana nih..

Renung2kan dan selamat beramal..

Tiada Rasuah Tiada Politik Wang Dalam PAS

0 komen mengomen

May 18, 2009

KUALA LUMPUR – Mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS Pusat hari ini mengesahkan tidak wujud amalan rasuah atau politik wang dan menafikan sekeras-kerasnya laporan media yang mengaitkan PAS dengan amalan mungkar itu.


"Saya telah mendengar taklimat dari Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Pengarah Pilihanraya PAS PUsat, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat dan beberapa pimpinan Pusat yang lain.

"Seteleh kita mengumpulkan maklumat dari semua negeri-negeri, kita dapati tidak ada amalan politik wang dalam PAS," kata Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan yang diedarkan kepada media selepas mesyuarat jawatankuasa tersebut.

Beliau berkata, PAS memutuskan tiada tindakan yang akan diambil kepada Ketua Dewan Ulama’, Dato’ Ustaz Mohamed Daud.

Katanya usaha pihak-pihak tertentu mengaitkan PAS dengan amalan politik wang ternyata tidak berhasil.

"Sebarang usaha untuk menembuskan bahtera PAS melalui politik kotor terbukti selama ini telah gagal, Kita yakin PAS tidak akan dapat ditembusi dengan amalan politik wang," katanya.

Ustaz Mohamed Daud yang ditemui selepas mesyuarat tersebut berkata beliau telah memberi penjelasan secara menyeluruh kepada Jawatankuasa Harian PAS Pusat.

Bagaimanapun beliau enggan mengulas lanjut sama beliau mengemukan sebarang bukti ataupun tidak berhubung dakwaannya sebelum ini.

"Tiada komen...Tiada komen, kalau saya cakap nanti banyak masalah. Saya serah kepada presiden parti," katanya sebagaimana dilaporkan mStar online

BuletinOnline



Selamat Berbuka Puasa

0 komen mengomen
Bismillahirrahmanirrahim,
Assalamualaikum w.b.t.
AllahummaSolliala Muhammad..

Gila ke ana ni?

Bulan Puasa lambat lagi..

Ni baru bulan Jamadil awal..

Ye, sesungguhnya ana tidak gila ataupun mengigau..

kerana

Harini hari isnin, jadi disunatkan berpuasa..
Jadi ana ucapkan Selamat Berbubka Puasa Sunat Hari Isnin

Moga2 amalan ini akan terus menjadi amalan dan istiqamah.

Sekian, nak ucap tu jer.. (hehe)

Jangan lupa, doakan kesejahteraan umat islam, lindungi kita daripada sebarang balak dan bencana.

Selamatkan dan menangkan umat islam di pasltenie dan seluruh umat Islam.

Doakan jugak semoga ana dipermudahkan urusan untuk bermusafir ke Bumi Anbia'

Semoga permohonan ana ke Universiti Al-azhar diterima.

Ni Abd Azim dengan Amirullah, sedapnyer makan.. 2org ni memang tak puasa.. Haha
tapi jangan mintak la dekat diorang, gerenti tak bagi punya.. .. oit.. makan tu tutup mulut la, lalat masok nanti..

Amin..

Ye, sebelum ana terlupa, selamat bermujahadah wahai sahabat2 di Darul quran Jakim Kuala Kubu Baru.

Alhamdulillah, harini dah lepas ujian Syafawi Al-Quran..

Buat yang terbaik untuk Tahriri pulak esok.

Siru ala barakatillah.

Wassalamualaikum.

Terima Kasih Cikgu, Walaupun Engkau Telah Tiada..

0 komen mengomen

Adakah aku terlambat Wahai Guru?

4 komen mengomen
Selamat Hari Guru Buat Semua Guru2ku maupun Bukan Guru2ku.. Semoga Kalian dirahmati Allah, maaf kerana kelewatan.. Kerana anak murid mu ini duduk di benua antartika.. (dalam mimpi) Tidak tahu waktu pagi atau malam, setiap hari adalah sama. (hehe)

Maka dengan ini ana menganugerahkan Darjah Kebesaran Iaitu Darjah Semoga Dapat Keredhaan Allah (DSDKA) kerana darjah inilah yang kalian boleh bawa hingga ke akhir hayat kepada semua guru2 yang ikhlas mengajar semua anak muridnya. Khasnya buat : Guru2, Ustaz-Ustazah, Cikgu2, di
PASTI Bandar Tenggara, Kulai, Johor.
SK Bandar Tenggara 2, Kulai, Johor.
SK Bandar Tenggara 1, Kulai, Johor.
SK Durian Burong, Kuala Terengganu.
Sk Kubang Ikan, Chendering, KT.
Maahad Tahfiz Darul Bayan, Kg Pinang Merah, Paka. Trg.
Kolej Sains Dan Teknologi Al-Quran Yt Besut.Trg
SM Sains Agama YT Dungun.Trg
SM Imtiaz Dungun.Trg
DAN
SMA (A) Sultan Zainal Abidin Batu Burok, K.Trg.


Jasa2 kalian amat ana hargai, moga Allah pelihara kalian dan memberkati usaha kalian dalam mendidik kami semua menjadi manusia yang berguna dan mengenal Allah s.w.t.

Bagi ana tidak timbul soal sambutan hari guru atau tidak, kerana setiap hari adalah hari kalian, sehingga hujung nyawa, hatta kalian telah tiada kalian tetap guruku, kalian tetap akan dikenang dan di panggil guru. Dan yang paling penting Ilmu2 kalian akan terus-menerus diturunkan dari satu generasi ke satu generasi yang lain.

Ingatlah bahawa apabila mati anak adam maka akan terputuslah segalanya kecuali 3perkara :
1. Ilmu yang bermanfaat.
2. Anak soleh yang mendoakan kedua orang tuanya.
3. Sedekah Jariah.


Kedudukan kalian amat mulia disisi Allah, kalian adalah pewaris para nabi, Kerana sesungguhnya Rasul junjungan tidak meninggalkan kita harta tetapi Ilmu. Maka pergunakanlah ilmu dan pengalaman kalian untuk mendidik manusia mengenal Tuhan pencipta sekalian alam yakni Allah. Jangan sia2kan waktu kalian yang amat berharga.

Didiklah kami, sesungguhnya kami dahagakan ilmu.

TERIMA KASIH CIKGU, USTAZ-USTAZAH!!!

Salam Imtihan Buat Sahabat2 Darul Quran Jakim

0 komen mengomen


Selsema Babi, Swine Flu @ H1N1? Kena Samak tak?

3 komen mengomen
Bismillahirrahmanirrahim.. Selawat dan dan salam ke atas rasul junjungan. Ana doakan semoga semua rakyat Malaysia dan anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera daripada sebarang bala dan wabak. Moga2 Allah peliharakan kita semua daripada segala yang tidak baik.

Dulu selesema burung.. Tapi ayam pun kena. Heboh satu dunia.. Semua tak berani nak makan ayam atau adik-beradik burung. Tapi alhamdulillah sekarang dah berkurang atau takde langsung.

Sekarang timbul pulak selesema baru, iaitu SELSEMA BABI @ KHINZIR @ nama yang sedap skit SWINE FLU atau xde kaitan dengan nama babi langsung H1N1. Nauzubillahiminzalik, kalau dah terpegang babi atau anjing, kita kena samak kan? Jika sebarang peralatan kita kena gigit atau air liur makhluk berdua ni kena samak. maknanya sapa yang kena selsema ni kena samak jugak la ye tak? (hehe)

Mula2 Kementerian kesihatan umum negara kita selamat daripada wabak tersebut, lepastu baru2 ni, 2,3 hari lepas kecoh seorang pelajar yang baru balik daripada US terkena selsema tersebut dan sekarang dalam keadaan stabil di Hospital Sungai Buloh. Lepastu kawan kepada pelajar tadi pulak kena.. Innalillahiwainna ilaihi rajiun. (Sama2 lah kita berdoa agar mereka berdua selamat) dan mereka2 yang bersama menaiki pesawat MAS tersebut dalam keadaan sihat wal afiat.

Harini berita terbaru, 101 penumpang dan 5 krew Air Asia pulak dikuarantinkan serta merta dirumah masing2. Maknanya makin ramailah rakyat Malaysia yang dijangkiti wabak ni. Subhanallah. Moga2 kita dijauhkan daripada penyakit tersebut, nauzubillahiminzalik. amin3.

Makanya, ana bercadang untuk menjadi pembekal tanah liat atau tanah sebagai persediaan untuk mana2 individu menyamak diri mereka sendiri apabila terkena wabak tersebut (Ini sekadar gurauan jer ye) haha.. Sebenarnya ana nak bagitau ini semua adalah perbersihan atau kaffarah dosa daripada Allah s.w.t. Mungkin Allah nak hapuskan dosa2 mereka lalu menimpakan wabak penyakit tersebut kepada mereka sebagai ujian. Kepada mereka2 yang kena penyakit tersebut atau ditimpa sebarang musibah. ingatlah ia sebagai kaffarah dosa, banyakkan beristighfar dan bersabar mohon keampunan daripada Allah dan berdoa agar disembuhkan daripada penyakit tersebut dan tidak menimpa orang lain. amin..

Sekian, ana nak balik Kajang petang ni. Sekarang ada dokek nogori sombilan, kat Gemas. Semalam ikut Abg Hafiz balik kampung. Hehe. best jugak.. dah lama tak mandi kolah, hirup udara segar kampung. ok, Salam. Renung2kan dan selamat beramal.

Jap2.. Kena samak tak? Jawab2.. Kalau pandai la..

Aku kini kembali dari kesibukan duniawi..

0 komen mengomen
Assalamualaikum w.b.t. ana kembali lagi,
Kesian blog ni lama menyepi, sudah bersawang dan berhabuk. Beberapa kali ana terbersin dek kerana habuk menusuk hidung ini. (bukan selsema ba alif ba ya ye..nauzubillah) Ana dengan selambe mengambil clorox lalu menuangnya kedalam baldi, merendam jubah hitamku. (apa yang aku mengarut nih,xde kaitan dengan komputer.haha..)

Hari Ahad
Ye, ari Ahad baru ni ana terkena serangan jantung, dek kerana menerima satu mesej ugutan (bukan ugutan bunuh adun tu yerk..) haha.. Ugutan supaya menghantar borang untuk melanjutkan pelajaran ke mesir esok (hari isnin, ada ke patut bagitau harini nak hantar esok dari Kajang ke Terengganu, satu lawak yang tidak melucukan) Lalu, ana dihubungi oleh seorang lembaga yang bernama Abu bertanyakan hal yang sama. Oleh kerana kami satu negeri, maka kesepakatan itu tercapai untuk naek bas hari isnin malam. Tapi oleh kerana ana berdolak dalih dengan alasan sakit perut, maka tak jadi tempah.

Lepas bincang dengan ayah, ayah kata InsyaAllah esok ayah pun nak ke Terengganu. Alhamdulillah. (jimat duit beli tiket pergi balik RM80+50 duit makan) Jadi ana call la balik lembaga yang call ana tadi cakap kita pergi nek Angsa.(Toyota Unser) Doa naik kenderaan pun dibacalah dalam hati. Moga2 perjalanan ini mendapat redha ilahi.

Hari Isnin
Set, seperti yang djanjikan dia datang esok petang naik komuter. So, kami pun berjalan kaki la ke terengganu. Kami kelewatan kerana ada sedikit hal yang perlu dibereskan. Tepat jam 5.30 kami bertolak ke Terengganu. Ayah dah bising sebab ana lewat kerana Ustaz Abu Bakar Chik menunggu kami di Gombak untuk di ambil lalu dibawa ke Terengganu. Sampai di Gombak kami singgah di Restoran Thaqwa (tak tau la tauke dia bertakwa ke tak,? harap2 ye, amin3) kerana Ustaz mengatakan dia berada disitu. Tanpa disangka2 seorang yang cukup terkenal di arena seni tanah air dalam bidang satera atau dipanggil sasterawan negara Dinsman duduk bersembang bersama ustaz. Rupa-rupanya ustaz datang ke situ bersama Dinsman.

Setelah bersalaman kami memesan roti naan tandoori.. (sedap woo, tapi roti dia manyak besar, tak habis makan sowang) Ayah seperti biasalah, roti canai menjadi pilihan utama. Sambil orang-orang tua bersembang kami duk menelan sahaja roti naan tersebut sambil meneguk air satu jug. Buat2 ketawa seperti faham apa yang disembangkan. yang paling difahami Tentulah pasal berita paling hangat masakini DUN Perak.

Dinsman kata macam main pondok-pondok je diorang ni. (haha, betul jugak.. tapi paling banyak ana dengar "macam kartun") Teruk betul diorang ni ek, gila kuasa sampai gadai maruah dan sebagainya lah. Sanggup guna kakitangan kerajaan, polis untuk jatuhkan Speaker. Ya memang betul speaker jatuh, tapi macam main pondok2 la, tak setuju tarik jer kerusi tu, ganti orang lain. aku lah pulak, ish asik ko jer. aku nak jadi jugak.. (macam tulah kalau men pondok2, gaduh jer tukar org len)

So, maghrib menyinggah lewat dimeja makan kami, lalu kedengaran di pinggir cawan suara2 org mengalunkan ayat2 al-quran menandakan azan maghrib akan berkumandang. Apa lagi, Ustaz seperti biasa membayarkan segala makanan yang kami makan. Burpp.. Alhamdulillah..

Tepat jam 7 petang+malam=maghrib kami pun bergegaslah ke kereta sambil ustaz membawa 4botol air mineral (padahal dalam kereta banyak, hehe.. takpe, bleh ana tumpang sekaki) Tiba2 enjin tidak berfungsi semasa mahu distartkan. Mungkinkah kereta ku menrajuk kerana tidak dapat makan capati? oh.. tidak.. Dia hanya kepenatan membawa kami yang berat dengan pahala ini. Hehe..

Kesian dekat kereta lalu ayah singgah di stesen Petronas Gombak, mengisi perut kereta yang kelaparan tidak dapat makan tosei.. Hahaharu.. Selesai kereta makan. Kami pun bergeraklah. Sambil ustaz memulakan acara yang paling digemarinya iaitu bercakap. Oleh kerana perbualan itu berkaitan dengan kerja, maka kami tidak merakan atau mengambil pot perbincangan antara dua orang itu. Kami pun melayan perasaan melihat keindahan alam (betul ke? hehe) maklumlah dah maghrib, azan sedang berkumandang. Dan mata pun semakin romantik, cukup enak sekali syaitan2 jika ana tido waktu emas seperti itu.

Akhirnya masing2 lena dalam kedinginan hawa toyota. Sungguh nyaman kerana ana tidak perlu memandu setelah perut dipenuhi dengan tepung roti nan dan ayam tandoori. Kecualai Ayah tidak boleh tido kerana sedang memandu, kalau ayah tido alamatnya kami semua masuk gaung melalui lebuh raya karak.

Alhamdulillah, kami tiba di Temerloh, berhenti untuk solat maghrib dan Isyak secara berjamaah yang dimamkan oleh Abu Jihad.. Selepas solat, seperti biasa ana bertanyakan Ustaz Ka(Abu Bakar Chik) apa projrk lepasni? "ana nak tengok la kat kedai makan tu, mana la tau ada kawan2 ana" (hehe.. nak cari kawan ke nak makan ustaz nih?) Seperti kebiasaan ana ikut jer, ustaz makan, ana pun makan, ustaz bayar ana wat tak tau jer.. hehe.. Sedang dduk bersembang sambil meghirup secawan kopi ais. Datang seorang ustaz yang lama tidak ana temui, Ustaz Ibrahim Jamin. Memang tak kering gusi kalau sembang dengan dia. Akhirnya cukup lah 2jam kami berhenti disitu. Lama giler. Ana dah mula start mengantuk, pergi bilik air je dah 3kali. (punya lah lama duduk ditu) Akhirnya ustaz ka mintak izin nak pergi sebab perjalanan masih jauh. (memang lah jauh, tapi ana yang memandu nanti) Maka ayah pun tersangatlah mengantuk lalu terpaksalah ana memandu bertemankan Ustaz Abu Bakar Chik.

Dalam perjalanan itu, kami senyap seketika kerana ketiadaan modal untuk bersembang, Ustaz seperti biasa tertidur kerana keletihan. Sudah lumrah orang berjuang, beramal dengan amal islam, sentiasa bergerak dalam jemaah. Setelah 30minit terlelap ustaz terbatuk2, ape lagi minumla air. dia cakap "sembanglah dengan ana, baru ana tak ngantuk.. Biasalah orang tua memang macam ni."

Jihad yang duduk di belakang tanpa berlengah terus bertanyakan berbagai persoalan samaada hukum dan hal2 yang berkaitan dengan politik semasa. Ana menjadi pendengar yang setia sambil menambah2 dan bertanyakan beberapa soalan.

Banyak pandangan dan ilmu yang ustaz curahkan. Semua berdasarkan pengalaman dan dalil2 al-quran. Alhamdulillah, terisi lah jugak jiwa kami dengan semangat pejuang islam. Ana sempat bertanya tentang beberapa persoalan tentang muktamar yang akan datang. "ustaz tak dicalonkan ke?" Ustaz hanya ketawa.. lantas menjawa Terpulang pada muktamarlah.

Setelah 6jam perjalanan kami sampai di Dungun. Ustaz terkejut kerana kereta yang ana pandu melambung terlanggar bumper dek kerana terlalu laju + ana dah mengantuk + gelap tak nampak bonggol tersebut. ALhamdulillah, kerana itu ustaz terbangun lalu mengajak kami sekali lagi minum. Beginilah bila berjalan bersama ustaz, tidak pernah lapar. Ada saja warung yang akan kami lawati. Ayah dah tak sedar kerana terlalu letih memandu daripada pagi pergi ke shah alam, subang jaya balik semula ke kajang, drive sampai kuantan. Kesian ayah.

Kami minum2 sambil menonton cerita P.Ramle (masam2 manis) kami tegelak besar menonton cerita tersebut walau telah khatam sebanyak 10kali. Setelah setengah jam berehat, kami sambung perjalanan kembali menuju ke rumah Ustaz di Tok Jiring. Alhamdulillah, tepat jam 3 pagi kami sampai di depan rumah ustaz.

Pagi tu ana tak dapat tidur sebab abu jihad diganggu makhluk bernama jin, ditindih katanya. Ana tak terkena pulak walaupun bersebelahan mungkin kerana sudah mengambil wuduk dn baca sepotong 2 ayat al-quran. Ana pun nasihatkan supaya ambil wuduk dulu. Namun masih tetap ditindih, lalu kami mengubah posisi baring kami.

Last2 ana pun kena sekali, sakit terasas seluruh badan, rasa lenguh2, sesak nafas. ana cadang kami tidur dibawah sahaja, tapi jin ni begitu berminat dengan ana. Maka bermacam2 jampi dan mentera kami baca, tak jugak berjaya. Last, ana pasang lah Azan mekah, dan bacaan ayat-ayat suci al-quran daripda surah Al-Bakarah yang ada dalam handfon.. alhamdulillaah, akhirnya kemi lena di bua mimpi.. hehe..

Ape la nak jadik ek? Mungkinkah Kesah ni akan Be end.. aminn..

1 komen mengomen
Ya, setiap kesah akan be End.. betul tak?

Tersebutlah kesah, sebuah negeri 3warna.. Diperintah oleh Si Insyinyur yang sudah maklum kehebatannya.. Lalu dengkilah menteri pasolatido akan keberkesanannya memerintah takhta. Lalu, di culiklah pengawal2 yang tidak cukup uang poketnya..

Maka, risaulah pula memanda insyinyur akan kehilangan mereka, di bakarlah istana untuk menghantar SOS, di palu kompang dan rebana, dicari seluruh pelusuk negara, kemana hilangnya mereka.. Lalu, si ketua pengawal pun dapat lah surat mengatakan mereka bertiga keparat telah hilang darjat. Makan, dihantarlah surat itu oleh si posmen yang kacak bergaya.

Maka, dikhabarkan kepada Suruh Han Jaya Pengawal Raksasa (eh.. maksud kat negeri tu suruh han jaya paling berkuasa la, suma dia boleh buat) akan kekosongan tugas mengawal pintu pagar kawasan istana. Kira pencacai singgahsana(pondok pengawal la)

Suara Hati Seorang Pak Samad

0 komen mengomen

dsc_2609.JPG

Juga merupakan suara hati empat Sasterawan Negara lain berhubung dasar PPSMI yang masih belum mendapat kata putus Menteri Pelajaran baru, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Dalam satu dialog yang diadakan sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 baru-baru ini, penulis sempat merakamkan suara perit Pak Samad, walaupun nada suaranya beralun lembut tetapi mengandungi maksud amarah buat pemerintah yang masih berdegil meneruskan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris.

Kata Pak Samad:
“Anak-anak muda acap dengan internet, biasanya kalau mereka berbicara dalam internet,
mereka akan menghantar fikiran-fikiran yang kritis. Cuma dalam bentuk buku barangkali masih belum agak menjadi, tetapi itu tidak bererti tidak ada hasil cipta yang kritis itu, kalau tidak ada maksudnya bukan penulis itu tidak menulis, namun penerbit itu yang tidak menerbitkan. Jadi kalau macam dalam akhbar terutama akhbar kerajaan seperti Berita Harian, Utusan, NST, The Star, memang tidak akan menyiarkan fikiran-fikiran kritis itu.. Jadi kalau kita mahu menulis yang menggugah, kita hanya hantar pada Siasah, Harakah, dekat oposisi (pembangkang), jika nak tahu ada tidaknya bantahan itu, kita jangan pergi ke akhbar arus perdana mesti tak ada, kena pergi ke akhbar oposisi, barulah kita dapat membandingkan.”

Syed Munawwar menyampuk:
“Itu sihat atau tidak?”

dsc_2616.JPG

Kata Pak Samad:
“Itu sihat. Tidak diharamkan. Ingat, pilihanraya di dua bukit baru-baru ini (Bukit Gantang dan Bukit Selambau), tiba-tiba Harakah dan Keadilan di haramkan begitu saja dan media arus perdana itu dibenarkan untuk bercakap dari kawasan yang satu saja, ini memang tidak sihat. Jadi Alhamdulillah, barangkali kesedaran itu agak mendadak maka dibenarkan semula. Jadi sekarang ini ada imbangan walaupun akhbar oposisi itu hanya dua kali dalam seminggu misalan tak sempat untuk menangkis apa yang diselerakkan oleh akhbar arus perdana. Jadi memang mereka yang kritis sedang menghadapi satu dunia yang terbelah dua, maksudnya yang kritis sukar untuk dapatkan suara yang sebenar tapi yang mengampu itu yang selalu mendapat hebahan melalui akhbar kerajaan, jadi, saya fikir ini yang harus dibetulkan dalam perjuangan memansuhkan perjuangan PPSMI, itu tidak dipandang oleh akhbar arus perdana, walaupun ada disiarkan tapi tak sepenuhnya, kalau ini dibiarkan akan menumbuhkan bibit-bibit ketidak- senangan secara tak nampak di merata-rata tempat misalnya saya.

Saya tidak pernah berada di pentas oposisi dulu, jarang, hampir 30-40 tahun dulu pentas saya adalah bukan pentas oposisi, tapi apabila saya lihat realitas ini tidak jujur, tidak membina, saya fikir, apa pentas pun yang diberi, saya akan hadir, misalnya PAS beri saya pentas, Keadilan beri saya pentas, saya pergi cuma saya bercakap tentang kecintaan bahasa saya. Jadi, saya harap ini akan dimengertilah. Bahasa kita menjadi pembina anak-anak kita semua. Yang berkusa di atas sekarang adalah niagawan dan bangsawan, mereka yang berfikir untuk kita sedangkan budayawan ditutup mulutnya. Dan ini tidak sihat,

Yang paling bawah saya fikir adalah buruh, petani, peladang, nelayan; suara mereka dari pada awal di rumah adalah suara Melayu yang mana mereka tak bercakap dengan angin, dengan alam dalam Bahasa Inggeris, mereka tak bercakap dengan ombak dengan menggunakan bahasa Inggeris. Mereka bercakap dengan Bahasa Melayu, jadi ini harus disedari. Ingat! Apabila kita mengetahui bahawa Bahasa Melayu sejak awal penubuhan Malaysia dilembagakan sebagai BAHASA RASMI hormatlah itu! Kalau tak pandai hormat itu memang sampai bila-bila akan ada usaha orang yang menentangnya.

dsc_2600.JPG

Kerajaan telah mengiktiraf para sasterawan kita dengan memberi mereka gelaran tetapi tidak menghormati gelaran yang mereka kalungkan itu. Suara para sasterawan ditutup, yang dilaungkan adalah suara niagawan dan bangsawan. Sedangkan yang diripuh adalah soal bahasa, kalau begitu apa peranan gelar sasterawan negara?


Sumber UmmuHani@KakUmmu

DUN PERAK DIPERKOSA OLEH DURJANA!!! bE eND

0 komen mengomen

BN menjatuhkan maruah rakyat Malaysia...MEMALUKAN..!!




Memalukan! Itulah ungkapan pakar-pakar perundangan berhubung tindakan polis mengheret keluar Speaker Dewan Undangan Negeri Perak bagi membolehkan Barisan Nasional menabalkan calon pilihannya sebagai pengganti.

Pensyarah Fakulti Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof Dr Aziz Bari menyifatkan kejadian yang berlaku itu sebagai detik hitam terbaru dalam sistem demokrasi berparlimen Malaysia.

“Apa yang kita lihat di DUN Perak pada hari ini sangat memalukan di segi demokrasi di negara kita. Saya fikir ini satu perkara yang salahnya BN sendiri kerana memulakannya. Mereka sepatutnya mengikuti peraturan dan amalan yang biasa dilakukan.

“Tindakan menggunakan anggota polis untuk mengusir keluar Speaker dan Adun daripada dewan merupakan peristiwa hitam dalam sejarah demokrasi dan hidup berpelembagaan di Negara kita,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau membidas tindakan polis menceroboh masuk DUN Perak untuk mengheret keluar Spekaer V.Sivakumar dari Pakatan Rakyat.

Menurutnya, tindakan mematikan pembesar suara Sivakumar sejak awal lagi agak jelek dan tidak patut berlaku dalam sebuah demokrasi moden.

Secara keseluruhan Dr Aziz menegaskan bahawa apa yang dilakukan oleh Barisan Nasional adalah tidak betul.

Katanya, rampasan kuasa oleh BN dan tindakan susulan parti itu dalam cubaan menghalalkannya amat tidak disenangi oleh rakyat.

“Jadi saya fikir apa yang berlaku di Perak sejak kebelakangan ini, memang tidak sukar dihukum oleh rakyat,” katanya.

dia koyakkan baju dia sendiri..


Pangkat di bahu baju Dress no 1 saya tinggal 1 sahaja, hilang dalam pergelutan pertahankan speaker




dah nak tido ummi termasuk ke satu laman puak @#&%$& di seberang sinun...terjumpa gambar ni..ayat seperti pernah kudengar..."mata si polan tu lebam sebab dia tumbuk mata dia sendiri.." korang ingat tak kata2 siapa itu...

pikior2 kan lah..sejarah berulang kembali..

Bisikan kontrovasi...


kalau dinilai gambar ini..berbagai spekulasi boleh dibuat...
apalah agaknya tujuan bisikan itu...?

baginda Sultan Perak pernah berkata2 yang memberi harapan...
Raja Muda juga memberikan signal harapan...

Sultan berkata..Allah bersama2 orang yang sabar...

Raja Muda berkata....beta mahu berkerja dengan Pakatan rakyat....

kalau kita bersangka baik....apa yang disuarakan..?

kalau kita bersangka buruk...apa pula ceritanya...?

bukan niat nak menimbulkan rasa gundah gulana..sekadar untuk berhati2...maaf sekiranya ada yang tersinggung...patik mohon sembah derhaka...kerana mencurigai...

wallahualm..

Raja Nazrin bersalaman selepas rasmi DUN..

Raja Nazrin bersalaman dengan ADUN-ADUN setelah habis bertitah

setelah menghabiskan titah ucapan perasmian diraja, Raja Muda Nazrin bercakap dengan menggunakan pembesar suara dan katanya "beta hendak bersalam dengan semua ADUN".

Tuanku Raja Muda mendahului bersalam dengan ADUN PR didahului oleh DS. Nizar. sesudah itu bersalam dengan ADUN PR yang lain dan diikuti oleh ADUN BN.

Raja Muda perak sesudah itu meninggalkan Majlis, dengan diiringi oleh DS. Nizar yang difahamkan Dato Ngeh dipanggil mengadap di Kamar Raja.

gambar Siva ketika diheret keluar dewan dgn paksa




[sivathehero.jpg]

Foto terkini, penamat Siva sebagai Speaker DUN Perak..perjuangan hingga saat akhir, kemana beliau akan dibawa ?

Raja Muda masuk dewan merasmi DUN

Kelihatan Dato' Seri Nizar dan Dato' Ngeh turun dari pentas Diraja selepas mengadap Raja Nazrin

Raja Nazrin sedang bertitah merasmikan Sidang DUN penuh bersejarah


Semasa Raja Muda Perak, Raja Nazrin masuk ke dewan ahli-ahli yang Berhormat Pakatan Berdiri dan Datuk Seri Nizar melaporkan kepada Raja Nazrin bahawa Speaker Sivakumar telah dibawa keluar dengan paksa.

Lalu Raja Nazrin memanggil Dato' Ngeh dan DS. Nizar untuk naik mengadap dan menyatakan sesuatu kepada Kedua mereka.

Apabila turun DS. Nizar memohon kami untuk duduk di kerusi masing-masing untuk menghormati kehadiran Tuanku Raja Muda.

Sebelum Sidang bermula sekali lagi DS. Nizar merafak sembaah meminta semua pasukan pengawal yang beruniform dan tidak berkenaan untuk keluar dari dewan. Lalu diisyaratkan oleh Raja Nazrin untuk keluar.

Sekarang ini Raja Nazrin sedang memberikaan ucapan perasmian.

dewan dimasuki orang yang tidak dikenali

ADUN OKU dari Aulong duduk di meja Speaker bagi menghalang Ganesan duduk di situ

Inilah deretan pendatang yang haram yang merampas kuasa Speaker

Siapakah mereka yang misteri ini?

Siapakah mereka ini?
Suasana tegang di kerusi Speaker

Saya tidak dapat mengagak siapakah orangnya yang telah menceroboh masuk tanpa kebenaran bagi menjayakan usaha rampasan kuasa yang dilakukan BN pada hari ini, demikianlah malangnya sejarah yang dialami oleh rakyat Perak pada hari ini.

Ganesan apabila berada dikerusi Speaker sebentar tadi menggunakan kuasa haramnya untuk mengarahkan ADUN Teja dan Simpang Pulai untuk keluar dari dewan.

Anehnya Bentara dewan yang tidak mengikut arahan Speaker Sivakumar sejak pagi tadi cuba menjalankan tugasnya mengarahkan kedua ADUN PR itu keluar.

Namun arahan itu tidak di patuhi oleh 2 ADUN berkenaan.-cinaIslam

Polis angkat Speaker yang sah keluar dewan

SUK cuba halau Speaker
Dato' SUK cuba campur tangan dalam sidang DUN, beliau cuba menghalau Speaker dari tempat duduknya sebaliknya beliau pula yang kena halau oleh ADUN-ADUN PR. Semakin jelaslah sekarang Dato' SUK lah yang jadi dalang dan perancangnya selama ini.
Dia jugalah yang merancang supaya pembesar suara di sebelah ADUN PR dan Speaker tidak berfungsi, sebaliknya di sebelah BN terus berfungsi.

ADUN PR pula cuba tarik keluar Speaker Haram
2 Adun PR cuba menarik keluar Speaker haram dari kerusi, Adun BN pula membantu Speaker Haram. Berlakulah tarik menarik. Tak ada kesudahannya.

Sehingga sekarang belum ada lagi baling kerusi dan baling buku Perintah Tetap. Harap tidak sampai ke situ.

POLIS PULA CAMPUR TANGAN
Polis kini campur tangan, keadaan tidak terkawal. Beberapa anggota polis kelihatan mahu memasuki dewan.

Polis angkat Speaker yang sah keluar dewan
Lebih kurang jam 2.41 petang, sekumpulan orang yang berjaket hitam dipercayai anggota polis memeluk dan mengangkat keluar Speaker dari kerusinya dan mengheret keluar dari dewan. Dalam masa yang sama ADUN PR pula cuba mengheret Spekaer Haram keluar dari dewan. Suasana semakin parah dan kecoh.

Sejarah baru dilakar lagi dengan tindakan pihak keselamatan menceroboh masuk dan membantu BN untuk merampas kerusi speaker.

Speaker Haran, Ganesan mengendalikan sidang dengan meja speaker di kawal ketat oleh pasukan yang berpakaian kemas yang tidak dikenali siapa mereka.

sumber misbahulmunir

FRU INSAFLA...

2 komen mengomen


kisah dan teladan buat FRU dan yang sewaktu dengannya.....

Petang semalam..selepas balik dari Ipoh…aku singgah kat Masjid Ridzuaniah, Kuala Kangsar untuk sembahyang Maghrib.

Masa aku masuk masjid… Imam dah sujud rakaat pertama. tapi ada s

orang tu…nak kata tua, tak berapa tua sangat. Lebih kurang aku jugak. Tinggal lagi…janggut aku dah putih…misai dia masih hitam.

Dia dok berjalan dari hujung masjid..sampai hujung sin

i. Biaq pi la kat dia.

Aku masuk saf bila imam bangkit rakaat kedua. Tapi orang tua tu tak sembahyang juga.

Bila imam bagi salam rakaat ketiga, aku bangkit sambung rakaat ketiga, sebab aku miss rakaat pertama. Masa tu…tiba-tiba orang tua tu mai duduk sebe

lah aku. Tak betui kot!!

Bila imam baca doa..dia angkat tangan punya tinggi. Khusyuk dan ta

wadduq! Aku tengok dia menangis..meleleh air mata. Macam Tok Guru Nik Aziz!

Selesai imam baca doa..taqabbalallahu minkum…dia terus bangkit pi salam dengan imam. Dia cium tangan imam tu…imam tu pun senyum. Dia salam dengan semua orang sambil menangis…tapi orang lain semua senyum!!

Dia mai salam dengan aku…masa tu baru aku tau apa ya

ng dia cakap….”saya minta maaf banyak-banyak.” Apa salah dia?

Aku terus keluar masjid…takut selipar hilang.

Baru nak sarung selipar…aku dengar orang menjerit..”hoi..tak payah salam dengan muslimat….depa dah maafkan dah!” Rupa-rupanya dia nak salam dengan muslimat kat belakang.

Aku tanya kat sorang jemaah yang keluar masjid tu..”sapa t

u?”

“Polis pencen…tak betui dah!!” jawab sahabat tadi.

Aku tak jadi masuk kereta…aku perati orang tua tu dari jauh. Nak kata gila…aku tengok pakaian dia masih kemas. Kain pelikat dia masih bersih. Baju melayu dia siap dengan butang. Kopiah putih dia tak ada taik lalat. Interesting!

Dia duduk kat atas tangga masjid. menangis tersedu-sedu. Lepas sorang-sorang jemaah keluar masjid..ada yang duduk dalam masjid tunggu isyak. Mana yang keluar dok tepuk belakang orang tua tu…”sabor Yop!”..kata depa.

Bila dah tak ada orang…aku pi kat orang tua. Bagi salam. Dia jawab

salam aku. “Waalaikum salam. huk..huk..huk.” Tak gila pun!

“Ada apa-apa yang boleh saya tolong abang?” aku tanya dia.

Dia bangkit dan terus peluk aku. Seriau!

“Abang mintak maaf banyak-banyak adik..abang dah banyak buat dosa kat semua orang.” Tiba-tiba dia berhenti menangis.

“Pasai apa abang tak sembahyang tadi…tapi doa punya baguih!” aku tanya.

“Abang ni polis dik…memang kami tak boleh sembahyang…kena jaga orang sembahyang!” Senafas saja dia menjawab dengan fasih!

“Pasai apa tak tengok saja orang lain berdoa?” aku tanya.

“Yang tu kena buat!! yang tak angkat tangan orang bukan islam saja.” dia jawab. Aku tak tau la dia ni mazhab mana.

“Yang dok pi mintak maaf kat semua orang pasai apa?”

“Sebab dulu…lepas baca doa abang pukui orang. Yang

tan

gkap Badrul Amin baca doa tu abang la. Mana yang melawan kami terajang. Mana yang bangkit kami pukui. Ta

k kira la lelaki ka…perempuan ka..kami balun semacam saja.”

Macam mana jemaah lain kata dia ni tak betui? apa yang dia cakap semua betui!

“Abang ni masih kerja polis ka?”

“Tak….medikal bod. Dah dua tahun” dia kata. Aku tak

pernah kerja gomen…aku tak tau apa dia. Tapi aku buat-bua

t tau la.

“Abang nak pi mana lepaih ni?” aku tanya.

“Nak ambik anak…dah lama dia tak balik.” dia kata.

“Nak ambik kat mana?” aku tanya.

Dia diam…

“Dah berapa lama tak jumpa anak?” aku tanya.

“Kamu layan orang macam tu…kamu pun jadi macam dia!” Haji Rahman, Che’gu kat Idrissiah cakap kat aku masa dia keluar dari masjid.

Aku tinggalkan orang tua tu. Ikut Haji Rahman…dia ng

aja

k aku minum di Rahmaniah…dekat masjid tu.

“Dulu dia tu FRU…orang sembahyang…dia tak sembahyang. Orang baca doa..dia tadah tangan. Habih orang sembahyang…dia pukui orang sembahyang” Haji Rahman bercerita.

“Nak dijadikan cerita…anak dia pun kena pukui. Anak dia belaj

or kat unive

rsiti…ikut orang sembahyang kat Kampung Baru. Bila anak dia k

ena pukui…anak dia mula fobia tengok FRU. Bila tengok bapak dia..

dia mula takut. Last-last tak pernah balik kerumah.Sampai sekarang. Tu pasai dia merayau dari satu masjid kesatu masjid cari anak dia.” kata Hj. Rahman.

“Ooooo!!!” Habih tu..yang dia pi minta maap kat semua ora

ng pasai apa?”

” Dulu dia jaga orang demo…main belasah saja. Sekali tu orang belasah dia balik. masa dia belasah orang..dia tak kenai. Tapi orang kenai dia. Bila dia balik Bendang Kering…orang balas balik. Sebab orang yang dia pukui masa demo tu bebudak kampun

g dia j

ugak. Empat hari koma…bila sedor…jadi maca

m tu la.” Cerita Hj. Rahman.

“Tapi masa baca doa tadi… aku tengok dia sampai menangis. Mesti dia paham kot?” aku tanya.

“Yang tu dia minta ampun kat Tuhan. Sebab Tuhan bagi dia akal..tapi dia tak pakai. Dulu…bila kita tanya dia pasai apa dia pukul orang…dia kata dia ikut arahan. Betui tak betui…dia tak peduli. Dia ikut arahan…bukan ikut Tuhan. Tuhan kata..jangan menzalimi orang lain. Dia kata …dia ikut arahan Mahathir. Dia lebih takut kat Mahathir dari takut kat Tuhan!”

Kami pun sampai kat Restoran Rahmaniah. “Mamak Zamree!! Teh tarik satu!”

sumber MSK

Surat dari amin.. part II

0 komen mengomen
Seseorang itu tidak akan menyimpang atau tersesat begitu sahaja sebenarnya.. Tetapi ia berpunca daripada asbab.. Ye la seperti cerita ana td.. Mesti kita ada tujuan, tujuan itulah yang menyebabkan kita untuk memilih jalan yang mana.

Bilamana kita tersesat, atau kita tidak tahu jalan yang mana harus dilalui, maka seharusnya kita bertanya orang yang lebih arif. Ini dapat mengelakkan kita terus atau makin jauh tersesat.

Akhirnya ana singgah di satu kedai 7Eleven untuk membeli top up. Lalu bertanyakan cashier stesen Putra LRT dekat mana. Beliau pun tidak tahu lalu bertanyakan sahabatnya (bagus la, kalau tak tahu cakap la tak tahu. itu lebih baik daripada tak tahu buat2 tahu, akhirnya menyebabkan org tersesat lebih teruk)
"Stesen putra, awak terus jer, pastu belok kanan" "ok, terima kasih"

Maka ana pun teruslah berjalan mengikut arah yang di tunjukkan, ternyata itulah tempat yang ana mula-mula pergi selepas turun daripada STAR LRT td. Tempat yang dekat boleh menjadi jauh apabila tidak tahu jalan yang mana harus ditempuhi. (DBKL ni pun satu, bukan nak letak MAP or Sign BOard, Dua2 nampak sama STAR & PUTRA, Hampeh tol)

Akhirnya sampailah di stesen KL Sentral.. Lalu ana mula mempertimbangkan kembali. Adakah masa selama 6jam ini inginku habiskan dirumah kawan tersebut. Lalu ana pun turun walaupun belum sampai ke destinasi yang dituju. Akhirnya ana call balik kawan ana bagitau ana tak jadi nak pegi rumah dia. Alhamdulillah, dia pun nak pegi keja petang tu, ana taknak la menyusahkan dia.

Ana pun tak tahulah, tiket tu boleh tak guna kalau bukan stesen dia. Tawakkal jelah.. Tak cuba tak tau. Turun je kat bawah, ada pintu yang guard jaga, jadi tak payah la puch card tersebut. Hehe.. alhamdulillah, selesai masalah. Lalu ana ambil keputusan balik rumah di Bangi.

Bersambung kepada tadi, cakap soal asbab (sebab2). Jadi sebab2 yang boleh membawa kita kepada kesesatan itulah perlu di jauhi. Sekiranya kita kita sudah menrancang, berjaga-jaga agar tidak mendekati asbab itu, dengan membawa petunjuk (PETA,GPS dan sebagainya) dalam konteks ini ialah Al-quran dan sunnah.

Ramai yang tidak sedar sebenarnya pergaulan yang rosak dan komunikasi yang negatif adalah antara asbab yang menyumbang kepada kesesatan atau penyimpangan tersebut. Masalah ini tentunya lebih parah apabila kita mempunyai aqidah yang lemah (ana la tu) hingga terumbang ambing hidupnya.

Inilah yang kita bimbangkan kesan jangka panjang terhadap cari hidup anak-anak remaja sekarang.

Adalah amat payah dan compleks untuk diperbetulkan, untuk menjauhi atau meninggalkan sesuatu kejahatan dan kemaksiatan yang sudah menjadi tabiat, sebati dan mendarah daing dalam diri seseorang. Jalan kembali kepada Alalh kini diselumuti dan dikelilingi oleh hutan yang tebal. Dibendung awan mendung yang hitam pekat! Nauzubillahiminzalik. Kecuali orang-orang yang Allah kehendaki, maka berjumpalah ia dengan jalan pulang. Beruntunglah orang-orang yang hatinya sentiasa dekat dengan al-quran. Apatah lagi menghafaz Al-Quran. Cemburu juga di hati ini apabila ada kawan2 yang sudah khatam menghafaz al-quran. Bukan title yang ana mahukan, bukan kerana nama. tetapi kerana disitulah ada ketenangan, hati menjadi takut kepada Allah. Hidup sentiasa terarah walaupun ada sesekali tersalah arah.

Syariat Islam sangat menitikberatkan siapa kawan dan siapa teman. Kawan dan teman sesuatu yang berbeza. maka kita perlulah teliti siapa kawan dan yang paling penting adalah teman yang melingkungi kita. Tak kira teman seperjuangan, sekerja, sekelas, sebilik, serumah, atau sekampung. Demikian juga kawan dalam berpolitik, dalam berparti, dalam berpesatuan, dalam jemaah dalam berhibur dan sebagainya.

Pengaruh kawan2 sangat kuat dalam pembentukan akhlak dan aqidah dan sakhsiayyah. Benarlah sabara Nabi S.A.W:" seseorang itu adalah menurut adama temannya. Maka perhatikan siapakah teman kamu." (Riwayat at-Tirmizi)

Surat dari amin.. hehe..

0 komen mengomen
Salam semua.. Bismillahirramanirrahim..

Warkah ini ku tujukan buat seseorang yang bernama tiitt.. (atas sebab2 keselamatan, arahan daripada kementerian kerja raya afrika) hehe..

Seperkara yang selalu kita berdoa kepada Allah s.w.t ialah perlindungan daripada sebarang bentuk penyimpangan yang bakal menjauhkan kta daripada Allah. Nauzubillahiminzzalik..

Cukup menakutkan, menyedihkan bilamana seorang hamba, atau kita sendiri menyimpang dari jalan kebenaran hingga langsung tidak jumpa jalan pulang kepada Allah. Cuba bayangkan bilamana kita pergi berjalan di sebuah bandar atau tempat yang cukup asing bagi kita, tiba2 kita hilang arah tuju mahupun jalan pulang.. Bagaimana rasanya? Pernah baru-baru ini selesai ana pulang daripada kerja sempana bookfair di PWTC, oleh kerana masih lagi untuk menghadiri makan malam bersama staf2 CESB di the mall. Ingin sahaja tido di tepian jalan. Tapi jam baru jam 12 tengahari.. Kalau nak jalan2 di shoping kompleks pun bukanlah satu kegemaran, kerana paling tidak suka pergi tempat2 yang ramai orang apatah lagi bercampur aduk lelaki dan perempuan. Cukup rimas rasanya.

Lalu, aku mengambil keputusan untuk ke petaling jaya. Ana call kawan yang tinggal disana. memandangkan dia tidak bekerja pada waktu pagi maka bolehlah singgah di rumah beliau.

"Assalamualaikum.. vanekem.. Yenggeporinggel dis afternoon?" (haha..)
"Waalaikumsalam.. vanekem.. just sit at home.."
"If you don't go anywere, i want to visit u now, because tonight i have a dinner, so i dont want to back home, i'm very tired to come again.."
"No prob.. come la..""

Lalu selepas kata putus ana menaiki Star LRT Putra, lalu membeli tiket di kaunter.

"Taman Bahagia.."
"Oh.. Nak pegi sana kena turun di Masjid Jamek, lepastu amek Putra LRT.."
"ok.. Terima kasih, berapa ringgit?"
"RM1.30"

Ana tak rajin nak sebenarnya Start or putra ni..
Buat2 berani jelah.. sesat tanya org..

Sampai masjid jamek jer, call balik member ana td..
"Stesen Putra katner?"
"Belakang STAR tu jer"
"Belakang?"
"haah, turun tangga belok kiri"
"ok.."

Letak jer telefon trus ikut arahan tu.. (macam robot) haha

Pusing punya pusing.. last2 jumpa balik stesen STAR.. ish.. musykil nih..
Kat maner stesennya? Kata blakang ni jer..

Takpelah, jalan lagi.. sambil2 tu beli la jambu sebakul dua..
call sahabat ana blek.. Xbleh pulak..
Chek2 kredit plak habis.. (cuba korang bayangkan korang dah la sesat.. duit takde (bukan ana la) lepastu sesat pulak, kredit abes, bateri dah lemah..)
Macamana nak balik?

Ok lah.. Kena pg KLIA ni, nak sambut rombongan umrah. hehe..
Meriah betul umah ana malam nih.. Mak Ndak, Tok Mak, Mak Long, dan K.A dgn family diorang.. wah3.. best giler..

Bersambung malam karang plak..

Percubaan yang tak menjadi..

0 komen mengomen


Tak bergerak pon kepala bawang nih??

Huhu.. Ana belajar or menadah ilmu (betul ker?) ahaks.. Ana belajar daripada seorang Doctor yang sedang belajar kat mesir.. (nama dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan..) ahaks.. Sbb kat blog dia banyak sangat mende alah ni. So, dia pun bitau la camne nak buat..

Langkah-langkah tersebut ialah :

1. Bukak laman web nih.. (mane plak ek? lupa nak save, jap2) hah.. jumpa pun.. jenuh mencari.. klik kat sini <-
2.klik kanan dan save as picture tersebut.. dalam pc dia ok jer bergerak2.. tapi bila upload kat sini dia mati (kesiann..)

Walaupun mengantuk semalam nak tido, tetap bertahan untuk mengetahui onionhead ni.. haa..

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My Photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers