Tau tak? Khurafat itu nama seorang lelaki sebenarnya,


Apa Itu Khurafat? Masyarakat kita ni seringkali mengaitkan sesuatu yang bertentangan dengan Islam sebagai khurafat. Dan aku juga memegang kepercayaan seperti itu sejak dari kecil sampai ke hari ini. Bahawa amalan2 yang songsang sesetengah orang memanggilnya dengan amalan khurafat. Tetapi kepercayaan itu berubah, bilamana aku membaca sebuah kitab Hadith, berkenaan keperibadian Rasulullah SAW. Kitab As-Syamail Al-Muhammadiah.

Aku percaya, ramai daripada pembaca sekalian pun memegang kefahaman makna khurafat dalam konteks yang hampir sama. Walhal hakikat sebenarnya tidak. Ia bukanlah satu amalan tetapi khurafat adalah nama seorang lelaki daripada kabilah 'Udzrah. Kisahnya seperti dibawah.

Pada suatu malam, Rasulullah SAW berbual-bual dengan isteri-isteri baginda. Seorang daripada mereka berkata: 'Perbualan ini seperti perbualan khurafat.' Rasulullah SAW membalas: "Adakah kamu semua tahu apa itu khurafat?.

Khurafat/khurafah adalah nama seorang lelaki daripada kabilah 'Udzrah yang ditawan oleh jin pada zaman jahiliyah. Dia tinggal bersama-sama jin dalam jangka masa yang lama. Kemudian, apabila jin mengembalikannya semula ke alam manusia, Khurafah menceritakan kepada manusia mengenai perkara-perkara yang ajaib yang dia lihat di alam jin. Oleh itu, manusia menyebut 'itu cerita khurafat' ".

(As-Syamail Al-Muhammadiah : 243 Diriwayatkan oleh Imam At-Tirmizi dan Imam Ahmad)

Aku percaya, ramai yang baru mengetahui pasal khurafat ni atau mungkin aku sorang je. Sebab tu la aku nak berkongsi kat sini. Biar setiap kepercayaan kita itu ada dalil dan ilmu.

9 komen mengomen :: Tau tak? Khurafat itu nama seorang lelaki sebenarnya,

  1. teruskan dgn perkongsian ilmu~

  2. owh.. terjawab sudah.. pnah jgak terfikir dari mana dtg nye the word khurafat.. nak2 plak skrg ni (kat Msia) btimbun-timbun crite/movie bkait dgn khurafat.. Thanks!

  3. Rasanya ramai yang tak tahu benda ni...

  4. Nazirah: INsyaAllah, mohon juga doanya..

  5. Atiqah: Alhamdulillah, moga hadith ni menjadi pencerahan dan penambahan ilmu buat kita semua.

  6. Bintang: Yup, sbb kita selalu mendengar dan percaya, tapi jarang mahu bertanya atau membaca. Muhasabah bersama. Hehe..

  7. memang tak pernah tau pun...
    dan hari ini baru tau..
    tq bagi tau.. (^^,)

  8. Faaein: Alhamdulillah, terima kasih baca. Boleh sampaikan pada orang lain.

  9. oh br tau..tq!

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My Photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers